In een vorige post hebben we het gehad over je geld-doelen, en over het uitstippelen van de weg er naartoe. Daarbij is het belangrijk om regelmatig te kijken of alles nog volgens plan verloopt. Maar hoe kun je dat op een eenvoudige manier doen? Er zijn verschillende manieren voor, die hieronder worden uitgelegd. De één vindt het fijn om alles tot in de puntjes uit te werken, en de ander heeft juist een hekel aan cijfertjes. Daarom is het belangrijk om een manier te kiezen die goed bij je past. Daarmee vergroot je de kans van slagen.
Het ouderwetse kasboek
Sommige mensen vinden het fijn om aan het einde van de dag al hun uitgaven in een kasboekje te schrijven. Voordeel is dat alles dan nog vers in je geheugen zit. Maar wat mij betreft heeft het ook nadelen: op je bankrekening gebeurt natuurlijk ook van alles, wat je niet persé in de gaten hebt als je met je boekje gaat zitten. Ook heb je in een kasboek beperkt de ruimte om uitgaven in categorieën in te delen. Als je je uitgaven uitsplitst in categorieën, dan is het ook gemakkelijker om de oorzaak te achterhalen, als je meer hebt uitgegeven dan je van tevoren had bedacht. Maar een kasboek kan zeker een goede optie zijn als je bijvoorbeeld nog veel contante uitgaven hebt. Het kan zo bijvoorbeeld ook een aanvulling zijn op de administratie van je bankrekening. Je kunt natuurlijk ook je eigen combinatie maken van methodes.
Bijhouden met een app
Er zijn inmiddels talloze apps op de markt waarmee je je uitgaven kunt bijhouden. Wellicht een goede optie, maar ik vind het persoonlijk minder overzichtelijk dan de methodes die onderstaand worden beschreven. Maar misschien dat we er nog een keer een artikel aan gaan wijden, dus mocht je goede ervaringen hebben met een app voor het bijhouden van je uitgaven, dan horen we het graag!
Overzicht maken van bankmutaties
Dit is mijn persoonlijke favoriet: ik betaal zoveel mogelijk digitaal, zodat alle uitgaven zichtbaar zijn op mijn bankafschrift. Aan het einde van de maand print ik mijn bankafschrift uit, van de hele maand. Vervolgens verdeel ik in een Excel-sheet al die uitgaven over de categorieën, die ik in mijn budget heb gemaakt. Alles wordt bij elkaar opgeteld, en zo kun je in één oogopslag zien hoeveel je onderaan de streep overhoudt. Door het naast je budget te zetten, kun je ook gemakkelijk vergelijken of je uitgaven daar een beetje mee overeenkomen.
Vind je dit veel werk, omdat je bijvoorbeeld dagelijks boodschappen doet en daardoor heel veel mutaties hebt? Dan zijn er ook andere opties om het eenvoudiger te houden:
De huishoudportemonnee
Wil je grip houden op hoeveel je bijvoorbeeld uitgeeft aan boodschappen, dan is het een idee om wekelijks op een vast moment je boodschappenbudget te pinnen. Door alles contant te betalen, kun je in één oogopslag zien hoeveel je die week nog te besteden hebt. Je moet dan wel alles heel consequent contant betalen, want als je ook nog gaat pinnen dan ga je hiermee de mist in. Maar het kan wel een heel goede methode zijn voor mensen die niet zo goed zijn in rekenen, of heel veel kleine uitgaven doen.
Een huishoudportemonnee heeft verschillende vakjes, waardoor je hierin ook verschillende ‘potjes’ kunt bijhouden. Bijvoorbeeld niet alleen voor je boodschappen, maar ook voor bijvoorbeeld brandstof, drogisterij-artikelen, uitgaan, overige uitgaven.
Aan het einde van de maand maak je dan wel een overzicht van je bankmutaties. Hierbij zet je het gepinde boodschappengeld dan in de categorie ‘boodschappen’. Je telt dan ook hoeveel geld je nog in de portemonnee hebt, dit trek je af van het totaalbedrag aan boodschappen (zie voorbeeld). Heb je meerdere categorieën in je portemonnee, dan doe je hiervoor hetzelfde.
Twee-bankrekeningensysteem
In een eerdere post schreef ik al over deze methode om overzicht te houden over je uitgaven. Het is eigenlijk een digitale variant op de huishoudportemonnee. Van bankrekening 1 betaal je alle vaste lasten. Daarnaast boek je maandelijks (of wekelijks, wat je fijn vindt) een bedrag over naar de tweede rekening. Dat is je budget voor variabele uitgaven, hier pin je al je uitgaven van.
Je bepaalt vooraf zelf welke zaken je allemaal gaat betalen van rekening 2, de ‘boodschappenrekening’. Het bedrag wat je hieraan ‘mag’ besteden van jezelf, boek je hier dus naartoe. Vervolgens betaal je al deze uitgaven met de pinpas van de ‘boodschappenrekening’. Aan het einde van de maand is dus in één oogopslag duidelijk hoeveel je over hebt. En kun je zelf bepalen wat je hiermee doet: laat je het staan zodat je het volgende maand iets ruimer hebt, of boek je het naar je spaarrekening?
Om je uitgaven bij te houden kun je ervoor kiezen om alleen van rekening 1 een overzicht te maken. Alle overboekingen naar de ‘boodschappenrekening’ zet je in de categorie ‘boodschappen’, of ‘variabele uitgaven’. Het saldo wat aan het einde van de maand nog op de ‘boodschappenrekening’ staat, trek je hiervan af. Voordeel is dat het minder werk is, nadeel is dat het iets minder inzicht oplevert, zeker als je meerdere categorieën van deze ‘boodschappenrekening’ betaalt. Aan jou de keuze!
Welke methode je ook kiest, als je de totaalbedragen maandelijks naast elkaar zet houd je goed overzicht. Download daarvoor gratis ons maandelijks overzicht! Ook om een budget te maken hebben we zo’n handige tool, print hier een sjabloon voor je maandelijkse budget plan.
Ik hoop dat ik je hiermee genoeg ideeën heb gegeven om een systeem te kiezen wat het beste bij jou past. En of je het nu digitaal of met pen en papier wilt bijhouden: misschien geeft ons voorbeeld overzicht je een goed uitgangspunt.
Heel veel succes, en we zouden het leuk vinden om te horen welke methode jou het beste helpt om ‘op koers’ te blijven!
Afbeelding bovenaan van Engin Akyurt via Pixabay